torsdag den 9. oktober 2014

Det levende mælk

                                                   Det levende mælk

Jeg startede med at tage en lidt dyb tallerken og hældte noget helt normalt mælk i. Efter det tog jeg noget frugtfarve i farverne: rød, blå, gul, og grøn. Det dryppede jeg i mælken. Der efter tog jeg en vatpind og hældte noget opvaskemiddel på vatpinden. Så lagde jeg vatpinden ned der hvor jeg havde dryppet farven ned. Og da jeg gjorde det blev farven skubbet væk fra vatpinden og farverne løb sammen og lavede rigtig flotte mønster.



                                             hvorfor sker det?

Mælk indeholder blandt andet vand og fedt.
Frugtfarve er lavet af vand og kan derfor ikke blandes så godt med sødmælken pga. af det store indhold af fedt i mælken. Når man tilsætter opvaskemiddel vil fedtet kunne blande sig bedre med vandet hvilket skaber bevægelse. Det sker fordi fedtet spreder sig ud over mælkens overflade. Det er denne bevægelse der trækker farven i forskellige retninger som danner de flotte bevægelser og mønstre. mælk har ligesom vand en overfladespænding og opvaskemiddel bryder overfladespændingen.                  
                               
                                      lavet af Sarah fra gul.

                                                          


Ingen kommentarer:

Send en kommentar